ابوسهل مسیحی


زندگینامه ابوسهل مسیحی

ابوسهل عیسی بن یحیی مسیحی در گرگان به دنیا آمد. او در بغداد به فراگیری دانش و علوم زمان خود پرداخت و بعدا" به دربار مامون خوارزمشاه در گرگانج میرود که ابوریحان بیرونی، بوعلی سینا، ابن خمار و ابونصرمنصور نیز در آنجا به سر می بردند. از زندگی ابوسهل اطلاعات کمی در دست می باشد بنابر روایت نظامی عروضی ابوسهل به همراه ابونصرمنصور، ابوریحان بیرونی، بوعلی سینا و ابن خمار در فرمانروایی مامون بن مامون و وزارت ابوالحسن سهلی بودند تا آنکه از طرف سلطان محمود غزنوی به مامون پیغام فرستادند دانشمندان آن دیار را به غزنه پایتخت غزنویان روانه کند مامون پیش از پذیرفتن فرستاده سلطان محمود موضوع را به آگاهی آنان می رساند و می گوید که توان سرپیچی از دستور سلطان محمود را ندارد هرکس رفتن به دربار او را خوش نمی دارد از گرگانج بگریزد. ابوسهل و بوعلی سینا از پذیرفتن این دستور امتناع کردند و به ناچار از نزد خوارزمشاه بیرون آمده و راه بیابان در پیش گرفتند اما در بیابان راه را گم کردند و ابوسهل از تشنگی جان سپرد وفات او را به قولی در 401 هجری قمری و در سن 40 سالگی می دانند.

بسیاری از تاریخ نویسان برچیره دستی ابوسهل در پزشکی تاکید داشته اند و حتی برخی او را برتر از بوعلی سینا می دانستند ابوسهل اگرچه در پزشکی از پیروان جالینوس بوده و نوشته های او را برتر از آثار دیگران در این زمینه می دانست اما برخلاف جالینوس و پیروانش که مغز را مهمترین عضو بدن و مرکز حسی می دانستند به پیروی از ارسطو و بوعلی سینا قلب را مرکز نیروی زندگانی و گرمای غریزی در روح حیوانی شمرده است او در کتاب "اظهار حکمة الله تعالی فی خلق الانسان" دیدگاه خود را درباره ساختمان قلب و شاهرگ های متصل به آن چنین مطرح کرده است: چهار رگ بزرگ به قلب راه دارد نخست وریدی که خون را از کبد به قلب می رساند و دیگر شریانی که خون و روح از راه آن به شش می رود و این دو در سوی راست قلب هستند سوم شریانی که قلب از راه آن ماده ی روح را از شش می گیرد و چهارم شریانی که خون و روح از آن به سوی همه بدن می رود و این دو رگ در سوی چپ قلب هستند. ابوسهل همچنین کتابی با عنوان "الماعة فی صناعة الطب" (صد گفتار در پزشکی) دارد که به عقیده برخی از تاریخ نگاران الهام بخش ابن سینا در نگارش کتاب قانون بوده است. ابوسهل به دانش نظری پزشکی و پیشگیری توجه ویژه ای داشت و در این کتاب بیشتر به مبانی پزشکی پرداخته و کمتر به درمان بیماری ها اشاره کرده است برخی از تاریخ نگاران او را استاد ابوعلی سینا در طب دانسته اند اما بوعلی سینا در زندگی نامه اش یادآور شده که دانش پزشکی را در نوجوانی و از خواندن کتابها یاد گرفته است. ابوسهل کتابها و رساله های زیادی در پزشکی نوشت و بیشتر آنها را به ابوالحسن سهلی وزیر مامون خوارزمشاه تقدیم کرده است. از دیگر آثار او می توان به فی العلم الطبیعی، فی الوبا و تعبیر الرویا اشاره کرد. به رغم اهمیتی که آثار ابوسهل در میان پزشکان جهان اسلام داشته است نام و نوشته های او نزد اروپاییان تقریبا" ناشناخته ماند مترجمان اروپایی بیشتر به ترجمه کتاب هایی می پرداختند که در آن همانند کتاب قانون ابن سینا به بخش درمانی پزشکی اهمیت بیشتری داده می شد.

از ابوسهل کتابی در ریاضیات و نجوم به دست ما نرسیده است اما با توجه به سخنان ابن سینا و نامه هایی که ابوسهل برای ابوریحان بیرونی نوشته است می توان دریافت که ابوسهل بر این دانش ها نیز آگاهی زیادی داشته است او 12 کتاب در ریاضیات و نجوم برای ابوریحان بیرونی نوشته است. ابوعلی سینا در پیش گفتار رساله فی الزاویه نوشته است: "میان من و شیخ (ابوسهل) پژوهش مبادی هندسه ( کتاب مبادی هندسه) درباره زاویه سخنی رفت اکنون آن سخنانم را در رساله ای گرد آورده و از او خواهانم که آن را نقد و ارزیابی کند." با توجه به این سخنان می توان نتیجه گرفت ابوسهل در ریاضیات برتر از بوعلی سینا و احتمالا" استاد او بوده است.

 

دانشمندان ایرانی       دانشمندان جهان       بهترین روش یادگیری ریاضی             آموزش ریاضی          آموزش کامپیوتر          تدریس آنلاین       

   تدریس دوره متوسطه         تدریس دوره دبیرستان

10 / 10
از 1 کاربر

ارسال نظر

عنوان نظر :*
نام شما :*
ایمیل :*
*